Rodzinne wakacje na kempingu
i podróże po Europie

Strona główna > Podróże > Polska > Dolina Dolnej Wisły

Pomysł na weekend - Dolina Dolnej Wisły

Dziś podrzucamy Wam gotowca na fantastyczny weekend w Dolinie Dolnej Wisły! Okolice Bydgoszczy, Grudziądza czy Chełmna idealnie nadają się na kilkudniowy wypad, w czasie którego odkryjecie kujawsko-pomorskie perełki.

My wyruszyliśmy nad Wisłę mając w planach przetestowanie infrastruktury caravaningowej i sprawdzenie oferty kempingowej w tych okolicach. Podpięliśmy więc przyczepę na hak i ruszyliśmy w kierunku Chełmna – Miasta Zakochanych i serca Ziemi Chełmińskiej.

Dzień pierwszy - camping Nad Jeziorem i okoliczne atrakcje

W piątek rano dotarliśmy na naszą pierwszą miejscówkę, którą był kemping Nad Jeziorem zlokalizowany na obrzeżach Chełmna, nad Jeziorem Starogrodzkim. Ten niewielki kemping z kilkunastoma parcelami jest częścią dużego ośrodka wypoczynkowego, na terenie którego macie do dyspozycji obiekty sportowe, plac zabaw czy restaurację. Największą atrakcją jest bezpośredni dostęp do jeziora, ze strzeżoną plażą, pomostami i wypożyczalnią sprzętu wodnego.

Dokładny opis campingu Nad Jeziorem znajdziecie tutaj – Camping nad Jeziorem w Chełmnie

Po zajęciu parceli, wypięciu przyczepy i wypiciu porannej kawy nad brzegiem jeziora, wyruszyliśmy na wycieczkę. Naszym pierwszym postojem był Młyn w Grucznie  – miejsce,  które przyciąga pasjonatów historii i architektury. Budynek z 1888 roku pełnił funkcję młyna aż 110 lat! Wizyta w tym miejscu to przeniesienie się w czasie, poznanie kultury i zwyczajów tutejszych mieszkańców. A jeśli odwiedzicie to miejsce w czasie Festiwalu Smaku dodatkowo skosztujecie lokalnej kuchni! Pysznych serów, wędlin, owoców, miodu, lokalnych przetworów i tutejszego hitu – nalewek! Te ostatnie oceniane są podczas Międzynarodowego Turnieju Nalewek.

Po wizycie w Młynie udaliśmy się do innych historycznych obiektów, mianowicie do Pałaców w Ostromecku.

Ostromecko to malownicza miejscowość położona nad Wisłą, zaledwie kilka kilometrów na wschód od Bydgoszczy. W sercu tego urokliwego miejsca znajdują się dwa wyjątkowe pałace – Stary i Nowy, które stanowią nie tylko perły architektury, ale również ważne świadectwo historii i kultury regionu.

W Pałacu Starym znajduje się Kolekcja Zabytkowych Fortepianów ze zbiorów Andrzeja Szwalbego, którą zaliczamy do trzech największych tego typu kolekcji w Polsce. W Pałacu Nowym zaś natkniecie się salę z akordeonami, restaurację serwującą lokalne pyszności i huhuczny strych – miejsce zamieszkania 8 tysięcy sów wykonanych z przeróżnych materiałów! To raj dla zbieraczy, ornitologów i fanów Harrego Pottera!

Wszystko o Pałacach w Ostromecku przeczytacie tutaj: Pałace Ostromecko

Po sporej dawce historii i kultury przyszedł czas na pożegnanie dnia przy lampce wina z widokiem na Wisłę. Takim miejscem jest kapitalna Winnica przy Talerzyku, położona kilkanaście kilometrów od Chełmna  w miejscowości Topolno.

Świetnie wpisuje się w nowy trend turystyki winiarskiej czyli enoturystyki, polegającej na odwiedzaniu winnic, poznawaniu regionów słynących z winiarstwa, a także kultury i historii tych miejsc.

To rodzinna winnica, która wzorem winnic francuskich czy hiszpańskich, oferuje miejsce postojowe dla kamperów w zamian za zakup wina od gospodarzy.  Możecie więc skorzystać z genialnej miejscówki, gdzie z kieliszkiem w dłoni delektować będziecie się zarówno smakiem, jak i widokiem.

Dzień 2 - Chełmniński Jarmark Jaszczurczy, spotkanie z folklorem i zamek w Świeciu

Drugi dzień rozpoczęliśmy od wizyty w Chełmnie, gdzie odbywał się XXV Chełmiński Jarmark Jaszczurczy oraz w  XIII Międzynarodowe Spotkania z Folklorem. Kiermasz sztuki ludowej, targi kolekcjonerskie, stoiska z biżuterią, wyrobami z drewna i lokalnymi smakołykami tj. chleb ze smalcem, kiszone ogórki, obważanki czy wino, ściągnęły tłumy mieszkańców i turystów. Do tego wszystkiego sporo było atrakcji dla dzieci i dorosłych – ogródek plecionkarski, warsztaty artystyczne, druk botaniczny, kadzidła ziołowe, zajęcia plastyczne i muzyczne.

Główna część imprezy odbywała się na rynku i deptaku starego miasta w pobliżu malowniczo położonych, zabytkowych murów obronnych.  Barwne pochody i prezentacje ludowych zespołów z Polski, Ukrainy, Turcji i Meksyku idealnie wpasowały się w atmosferę, zachęcając oglądających do wspólnej zabawy. Artyści zaprezentowali zarówno muzykę, jak i taniec i stroje z regionów, które reprezentowali. Dla takich mieszczuchów jak my,  taka impreza była niczym oddech świeżego powietrza!

Warto wiedzieć, że Chełmno to miasto zakochanych, w którym Walentynki trwają cały rok, a średniowieczne zabytki, uroczy rynek i charakterystyczny układ urbanistyczny miasta zachęca do spacerów. Zdecydowanie warto tu przyjechać o każdej porze roku! Szczegółowo podpowiadamy jak zaplanować pobyt w Chełmnie i co warto zobaczyć. Chełmno możecie również zwiedzać z naszym darmowym Niezbędnikiem Poszukiwacza Przygód „Zakochany Globtroterek"  – zerknijcie tutaj: Chełmno – Miasto Zakochanych.

Zamek w Świeciu nad Wisłą to jeden z największych zabytków gotyckiej architektury obronnej w północnej Polsce i zdecydowanie największy symbol Świecia. Usytuowany malowniczo pomiędzy rzeką Wdą i Wisłą, stanowi doskonały przykład budownictwa krzyżackiego z XIV wieku. Jego historia, związana z zakonem krzyżackim oraz późniejszymi dziejami regionu, przyciąga uwagę miłośników historii, architektury i turystyki. Wszystko co warto wiedzieć o Zamku w Świeciu przeczytacie tutaj: Zamek w Świeciu

Dzień 3 - Rejs kulinarny i zwiedzanie Bydgoszczy

Trzeciego dnia powitała nas wymarzona pogoda, idealna na rejs! W planach mieliśmy bowiem rejs szlakiem kulinarnym „Niech Cię Zakole" po Wiśle z degustacją lokalnych przysmaków, których jest mnóstwo! Gęsina, jagnięcina, sery, miody, powidła, wina i piwa z Doliny Dolnej Wisły to tylko niektóre z kulinarnych specjałów, które można tutaj spróbować. Co ważne, kuchnia szlaku „Niech Cię Zakole” nie opiera się na egzotycznych składnikach – sezonowość i lokalność są tu na pierwszym miejscu. Warzywa okopowe, zioła z lokalnych pól, kiszonki i marynaty tworzą bogactwo smaków tej kuchni, która w pełni oddaje ducha regionu.

Ponieważ start i meta naszego rejsu miały miejsce w przystani w Starym Fordonie – dzielnicy Bydgoszczy,  po napełnieniu brzuchów lokalnymi specjałami ruszyliśmy na zwiedzanie miasta.

Przyznamy szczerze, że Bydgoszcz nie była na szczycie naszych podróżniczych marzeń i miejsc do odwiedzenia. Zwykle miasto mijaliśmy jadąc na północ kraju, myśląc sobie – miasto jak miasto 😉

Ale gdy planowaliśmy pobyt w województwie kujawsko-pomorskim i wertowaliśmy przewodniki w poszukiwaniu miejsc wartych odwiedzenia, Bydgoszcz mocno nas zaintrygowała. I teraz możemy w 100% powiedzieć – jedźcie do Bydgoszczy!  To miasto nas zauroczyło 🙂

Centrum to piękna Wyspa Młyńska, Katedra w Bydgoszczy, starówka i urocze, brukowane uliczki. Symbolem Bydgoszczy są Spichrze nad Brdą – dawny symbol potęgi miasta i rzeźby Przechodzącego przez rzekę i Łuczniczki.

Rodzinom z dziećmi gorąco polecamy wizytę w Muzeum Mydła i Historii Brudu 🙂

Wszystkie atrakcje Bydgoszczy wypisaliśmy Wam tutaj: Bydgoszcz – co warto zobaczyć?

Pełni wrażeń po zwiedzaniu Bydgoszczy wróciliśmy na camping Nad Jeziorem, podpięliśmy przyczepę i ruszyliśmy do Grudziądza. Tu naszą miejscówką był Camper Park na terenie Mariny Grudziądz. Świetnie zlokalizowane miejsce postojowe przy Wiśle, z którego do centrum Grudziądza jest kilkanaście minut spacerem.

Dzień 4 - zwiedzanie Grudziądza

Grudziądz to urokliwe miasto położone nad Wisłą, które łączy w sobie bogatą historię i malownicze krajobrazy.  Jego położenie na skraju Doliny Dolnej Wisły od wieków uzależnione było od biegu rzeki. Zabytkowe centrum Grudziądza to miejsce pełne historycznego uroku. Wąskie, brukowane uliczki prowadzące do rynku, gdzie dominują barokowe i klasycystyczne kamienice, tworzą wyjątkowy klimat. Spacerując po starówce, można podziwiać liczne detale architektoniczne, przystrojone kolorowymi parasolkami przejścia, a także zrelaksować się w jednej z licznych kawiarni.

By podziwiać widoki na okolicę warto wdrapać się na wieżę kościoła św. Mikołaja, który znajduje się nieopodal Rynku lub na Wieżę Klimek – pozostałość po zamku krzyżackim.

Grudziądz ma również inne fantastyczne miejsce dla rodzin z dziećmi – Muzeum Handlu Wiślanego FLIS. To zdecydowanie jedno z naszych ulubionych muzeów w Polsce! Zobaczcie dlaczego: Muzeum Handlu Wiślanego FLIS w Grudziądzu.

Niewątpliwie największym symbolem miasta są spichrze nad Wisłą. Zespół spichlerzy w Grudziądzu to jeden z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych elementów architektury miasta. Koniecznie pospacerujcie wzdłuż Wisły, skąd rozciąga się panorama na grudziądzkie spichlerze.

Historię spichlerzy i wszystkie atrakcje Grudziądza opisaliśmy tutaj: Grudziądz – co warto zobaczyć?

Wszystkie nasze przygody i atrakcje Doliny Dolnej Wisły pokazujemy na filmowych relacjach

Nasz caravaningowy wypad po Polsce zrobiliśmy na zaproszenie BYLOT – Bydgoskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, Miasta Chełmno, Miasta Grudziądz,  Zespołu Parków Krajobrazowych nad Dolną Wisłą oraz Nadwiślańskiej Organizacji Turystycznej,  Kujawsko-Pomorskiej Organizacji Turystycznej – Partnerów projektu „Wiślane Wici" gdzie sprawdzaliśmy infrastrukturę kempingową i atrakcje okolicy skupione blisko królowej polskich rzek.